Aktuality

2
Čvc

Tereza Jurečková: Každý by měl něco vrátit regionu, odkud pochází

Před šesti lety stála u zrodu revolučního sociálního projektu Pragulic, který začal pražským bezdomovcům platit za provázení městem. Za něj získala mimo jiné cenu Společensky prospěšné podnikatelky roku a časopis Forbes ji zařadil do prestižního žebříčku Forbes 30 pod 30. Teď se vrací zpátky do rodného kraje, aby i zde rozjela úspěšný sociální byznys. Vyzpovídali jsme Terezu Jurečkovou.

V Praze jste stvořila úspěšný sociální projekt Pragulic, jehož cílem je vyvracet stereotypy o bezdomovectví a přiblížit toto téma široké veřejnosti. Proč jste se nyní rozhodla vrátit zpět do rodné Ostravy?

Já si myslím, že věci, které se dějí v České republice, by neměly být centralizovány jenom do Prahy. Myslím si, že je hodně důležité jít do regionů a přinášet tam věci, aby lidi mohli žít dobře všude a měli doma dostatek služeb – ať už to jsou základní věci jako dobrá infrastruktura, dobrý kulturní program, kavárny, restaurace anebo prohlídky po městě s bezdomovci.

Přišlo mi, že mám za Ostravu zodpovědnost. Myslím si, že každý by měl něco vrátit regionu, odkud pochází. Když to uděláme všichni, tak se nám tady ve finále bude žít líp.

Domníváte se, že ostravská verze Pragulicu má potenciál zaujmout veřejnost stejně, jako se to podařilo v Praze?

Ne. Praha je hlavní město a je tam velká kupní síla. V České republice máme ročně 10 milionů přijížděcích turistů a z toho většina samozřejmě jde do Prahy. To je obrovská masa lidí. Na naše prohlídky chodí jak zahraniční, tak čeští zákazníci – je zajímavé, že hodně z nich přijíždí právě z regionů do Prahy.

Víme, že tohle se v Ostravě nemůže opakovat. Neděláme to ale proto, abychom na tom zbohatli – děláme to proto, že chceme, aby i v menších městech byly takové prohlídky. Ať už se to bude prodávat, nebo ne, my to prostě zkusíme a já věřím, že nás místní podrží a že to začne fungovat.

První ostravské prohlídky se uskuteční již na konci června v rámci Festivalu v ulicích. Daří se vám s přípravami? Zaznamenala jste během nich nějaké zásadní odlišnosti ve srovnání s tím, jak projekt funguje v Praze?

Vůbec ne. Jsem překvapena, že všechno jde podle plánu. Máme už nějaké zkušenosti s expanzí, když jsme otevírali pobočky v Olomouci a Českých Budějovicích. Tady tentokrát jedeme na vlastní triko – nejenom, že je to pod naší značkou, ale skutečně to tady rozjíždíme my.

Máme tady koordinátora Matěje, který se stará o většinu věcí, a tím, že jsme z Ostravy, známe taky zdejší prostředí. I bezdomovce, se kterými tady pracujeme, znám už několik let. Seznámili jsme se už dávno předtím, takže tady vlastně bylo hrozně jednoduché vybrat lidi. Matěj na tom aktivně začal pracovat někdy před týdnem a teď už s nimi tvoříme přímo prohlídky. Myslím, že to nebude žádný problém a že budou hodně zajímavé.

S nabídkou bezdomoveckých prohlídek počítáte také na mezinárodní konferenci pro travel blogery TBEX. Proč právě tam?

My vlastně zkoušíme všechny akce. Chceme udělat prohlídky, které budou pro Ostraváky, chceme udělat prohlídky, které budou pro Čechy, kteří do Ostravy přijíždějí, a chceme to otestovat taky na těch ze zahraničí – proto ta mezinárodní konference.

Je to obrovská příležitost, protože do Ostravy se sjedou influenceři, blogeři a instagrameři z celého světa. Kromě toho, že tady mají konferenci, mají také field tripy – to znamená, že se budou pohybovat v městě, že budou vyjíždět za město a budou o tom informovat. To je obrovská příležitost pro tenhle region, jak o sobě dát vědět v zahraničí. A my toho samozřejmě musíme být součástí.

Budou se lišit prohlídky pro domácí Ostraváky a pro ostatní?

Zatím to neplánujeme. Chceme nabídnout několik lokalit – samozřejmě nám přijde atraktivní mít centrum města, případně Přívoz, Vítkovice a Porubu. Dopracovali jsme se k tomu, že je tady několik vyloučených lokalit – Bedřiška a Kunčičky. To bude třeba dost  zajímavé pro místní, ale myslím, že to bude extrémně zajímavé taky pro lidi mimo Ostravu. To se všechno uvidí.

Jak vnímáte Moravskoslezský kraj a podnikatelské příležitosti, které nabízí? Je snazší tady podnikat?

Je to o dost složitější. Já jsem musela odejít do Prahy, abych mohla něco dělat a založit Pragulic. Potom, co jsem odsud odešla a přišla do Prahy, trvalo vlastně tři měsíce, než jsem ho založila. Tady bych si nic takového nedokázala v té době představit. Ale to bylo taky před šesti leti – dneska je ta situace už trošku jiná.

I mí kolegové říkají: Snažili jsme se expandovat do Ostravy se službou, která v Praze funguje určitě, v Brně funguje, v Ostravě nás zákazníci nepodpořili, nekupovali tu službu, nevyužívali ji a my se museli zase stáhnout.

Jdeme do toho a uvidíme. To prostředí se mění. Vznikl tady Impact Hub, což je super – myslím si, že to něčemu pomohlo. Je to potřeba ještě pořád podporovat. Problémem je ta vzdálenost – do Prahy je to čtyři hodiny a žádné další větší město v okolí není. Lidi nechtějí pendlovat mezi Prahou a Ostravou. A do Brna je taky špatné spojení.

Lidi v Ostravě většinou nikdy nebyli nebo jen projížděli. Neví, co od toho mají čekat. Když vidí něco v televizi, tak to není úplně reprezentativní, aby z Ostravy měli respekt, jaký by měli mít. Vůbec neví, co se tu děje a pohlíží na město s despektem.

Na závěr naše tradiční otázka: Kde vidíte Moravskoslezský kraj v roce 2030?

Moc bych si přála, aby Ostrava byla centrem slezského regionu. Aby se to celé propojilo bez ohledu na hranice. Přála bych si dobrou infrastrukturu a větší podporu cestovního ruchu. Aby člověk, který tady přijede, měl návody, kam a jak vyjet. Aby co nejvíce lidí vidělo v Ostravě příležitosti – týkající se čehokoliv, co chtějí dělat.

Trochu mě trápí, že se bude hodně investovat do Poruby. Myslím si, že centrum bude skomírat – nikdo nemá zas tak moc velký zájem ho podporovat a investovat do něj.

Autor: Jan Valtr