Blog

Patrioti MSK na prohlídce areálu Ferritu
14
Čvn

Když k nám přijeli Sibiřani, šli jsme s nimi lovit ryby, říká o budování vztahů se zákazníkem podnikatel roku MSK Pavel Mohelník

Červnovou členskou akcí byla exkurze ve Ferritu a beseda s jeho jednatelem Pavlem Mohelníkem. Prozradil, jak prorazit na zahraniční trhy nebo jak ustát rapidní růst.

Patrioti MSK navštívili v rámci červnové členské akce Ferrit – jednoho ze světových lídrů ve výrobě závěsné důlní dopravy a dalších důlních strojů. Svou techniku vyváží do celého světa z výrobních hal kousek za Frýdkem-Místkem.

Po krátkém představení firmy si členové Patriotů MSK prošli celý areál. Proces výroby závěsné lokomotivy tak mohli sledovat od samotného začátku v podobě kostry kabiny až po finální testování. „Testování a následná certifikace trvají mnohem déle než samotný vývoj,“ uvedl výrobní ředitel Radek Sabela. Zatímco kdysi museli testovat rovnou v terénu, dnes využívají vlastní testovací polygony přímo ve Starém Městě.

Některé účastníky exkurze zaujal nezvyklý postup výroby – v areálu se totiž nenachází žádná pásová výroba. „Všechny naše zakázky se snažíme uzpůsobit na míru zákazníkovi. Většinu strojů proto vyvíjíme přímo na dílně,“ řekl Sabela. K vidění byl třeba největší typ závěsné lokomotivy, které uveze až osmdesát tun materiálu. V závislosti na důlních předpisech jezdí takový stroj rychlostí od osmi do šestnácti kilometrů za hodinu.

Výrobní ředitel Radek Sabela popisuje proces výroby ve Ferritu

S výrobou důlních strojů má Ferrit více než 26 let zkušeností.

Z obchodní společnosti výrobní firmou

Ve firmě pracuje přibližně 300 zaměstnanců. Také Ferrit se však potýká s rekordní nezaměstnaností a nedostatkem lidí na trhu práce. Proti tomu se snaží bojovat rozvíjením přátelské firemní kultury s mnoha benefity. „Robotizace u nás není o propouštění zaměstnanců, ale o suplování tam, kde je to potřeba,“ popsal obchodní manažer Ivan Rychecký.

V téměř dvouhodinové diskuzi s jednatelem Ferritu Pavlem Mohelníkem nakoukli Patrioti MSK pod pokličku firemního úspěchu. O úspěšném vedení firmy svědčí také Mohelníkův titul EY Podnikatel roku 2018 Moravskoslezského kraje.

Mohelník popsal celý vývoj firmy od prvního faxu či počítače, na který se stála fronta, po současnou situaci, kdy už se v areálu nemají kam rozšířit. „Začínali jsme jako obchodní společnost. Dokonce jsme si na základě předchozích zkušeností s prací ve výrobní firmě řekli, že už nikdy ne výrobu a ne více než deset zaměstnanců. Nevyšlo to,“ dodal s úsměvem Mohelník. Chuť vést firmu jinak mu však zůstala. Na rozdíl od svého předchozího šéfa zaměstnancům nikdy neřekl, že nemá na výplaty, ačkoliv to mnohdy bylo na hraně. Zisk místo zvyšování vlastního životního standardu investoval.

Testovací polygony Ferritu

Ferrit chce své výrobky dostat na všechny světové kontinenty.

Základem je nepodcenit procesy

S přítomnými Patrioty MSK se podělil také o zkušenost se získáváním prvních zákazníků. „Dnes kontakt může začít tím, že e-mailem napíšete, co chcete, a požádáte o schůzku. Kdysi to tak jednoduché nebylo,“ svěřil se Mohelník. Začínali s jedním velkým zákazníkem a museli využít toho, že se v důlním průmyslu lidé velmi dobře znají.

Základem úspěšného obchodu je podle Mohelníka vztah důvěry mezi obchodníkem a zákazníkem. Jelikož Ferrit vyrábí pro celý svět – od Chile až po Čínu –, má rozsáhlé zkušenosti také s navazováním vztahů se zahraničními zákazníky. Podle jednatele často pomáhá znalost psychologie a neformální poznání. „Třeba když sem přijeli Sibiřani, šli jsme s nimi lovit ryby na Olešnou,“ vzpomíná Mohelník. Takzvaný obchoďák také musí vědět vše o svém produktu. „Když jezdím k zákazníkům, tak fárám,“ podotkla obchodní ředitelka Barbora Veličková.

Dalším slíbeným tématem bylo ustání rapidního růstu. Patrioti MSK věděli jednotlivé okruhy diskuze předem, a proto si mohli připravit otázky na základě toho, co zrovna řeší ve svém podnikání. „My rostli rapidně. A musím říct, že nesmírně důležité je nepodcenit základní procesy,“ upozornil Mohelník. Zmínil, že na základě překotného rozvoje firmy místo běžného personálního řízení vedli spíše jednoduchou evidenci zaměstnanců a nyní musí vše obtížně dohánět.

Exkurze ve Ferritu: Podnikatel roku 2018 MSK Pavel Mohelník při diskuzi s Patrioty MSK

Na výstavy dnes Ferrit jezdí jen kvůli prestiži, k ničemu jinému nejsou, říká Mohelník.

Jak firmu předat dál?

Účastníci z řad členů Patriotů MSK probrali také přípravu firmy na předání další generaci. „Moje děti chodily na brigády do Ferritu už od patnácti, a tak firmu brzy poznaly,“ prozradil Mohelník. Jeho syn prošel jednotlivými pozicemi od konstruktéra přes manažera implementace informačního systému nebo výrobního ředitele až po současnou pozici výkonného ředitele. Na své místo se tak dostal po zásluze.

Patrioti MSK jsou skupinou podnikavých lidí, kteří se snaží zlepšovat image Moravskoslezského kraje.  Jednou ročně pořádají inspirativní networkingovou konferenci, která je největší v regionu. Firmy a podnikatele z kraje sdružují v rámci členství, ve kterém dostávají členové přístup do networkingového systému a na řadu členských akcí. Exkurze Ferritu a následná diskuze s EY Podnikatelem roku 2018 Moravskoslezského kraje Pavlem Mohelníkem byla jednou z nich.